7 Cara Betul Memilih Daging

Jelita senaraikan tujuh cara betul untuk memilih daging.

Memasak hidangan berasaskan daging pastinya sukar jika ia  tidak dipilih dengan betul. Oleh itu, Jelita senaraikan tujuh cara betul untuk memilih daging.

Daging

Gambar: Shutterstock

Kepadatan dan Kepejalan

Sebelum anda membuat keputusan untuk membeli daging, pastikan anda rasa sekeping daging terlebih dahulu. Daging yang sejuk tidak boleh menjadi lembut kerana lemak akan mengeras apabila ia sejuk. Oleh itu, daging yang disimpan dengan betul mestilah keras. Peraturan ini juga berfungsi dengan daging yang telah dibungkus. Ia harus padat dan kering.

Warna Merah

Anda juga perlu memeriksa warna daging sebelum membuat keputusan untuk membelinya. Warna daging seharusnya lebih mudah dilihat dan seharusnya muncul di sekelilingnya. Lebih pudar warna merah tersebut, lebih enak rasa daging tersebut. Daging yang elok tidak akan bertukar warna kepada coklat atau kelabu walaupun di bahagian tepi. Berhati-hati juga ketika membeli daging yang dibungkus. Semak setiap sisi pakej tersebut.

Makanan Yang Dimakan Lembu

Cuba cari tahu apa sumber makanan haiwan yang dijadikan daging tersebut. Anda mungkin boleh mendapatkan maklumat ini pada pakej atau anda boleh tanyakan pada penjual daging. Lembu yang makan rumput hijau memberikan rasa daging yang lebih enak.

Keperluan

Sebelum berbelanja untuk daging, tentukan terlebih dahulu menu anda. Daging yang lebih murah mungkin memerlukan penyediaan yang lebih lama namun ia berguna apabila anda perlu menyediakan bahan mentah terlebih dahulu dan simpan di dalam peti sejuk.

Warna Dan Penempatan Lemak

Ini adalah beberapa perkara penting yang anda perlu tahu mengenai lemak:

  • Lemak yang di interspersed sebagai ‘marbling.’ Marbling akan memberikan rasa yang enak pada daging. Bagaimanapun, jika terlalu banyak marbling akan membuatkan daging menjadi keras.
  • Lemak dari haiwan muda, warnanya adalah putih manakala haiwan yang berusia adalah warna kuning. Daging dari haiwan berusia adalah lebih enak berbanding dengan haiwan lebih muda walaupun dagingnya liat.
  • Salutan lemak menambahkan jus pada daging tersebut.

Harga

Elakkan daripada membeli daging yang murah. Adalah lebih baik jika anda memilih sekeping daging yang lebih mahal dan berkualiti tinggi. Bahagian daging yang dianggarkan untuk seorang makan adalah 120 sehingga 200 gram bergantung kepada daging dan jenis makanan yang anda buat.

Berborak Dengan Penjual Daging

Siapa yang lebih arif mengenai daging melainkan penjual daging itu sendiri? Jadi, setiap kali anda membeli daging, mulakan perbualan dengan mereka dan pastinya mereka akan memberikan nasihat yang berguna untuk anda memilih dan membeli daging yang enak.